آموزش علائم ایمنی

آشنایی با تابلوهای ایمنی در صنعت

آشنایی با تابلوهای ایمنی در صنعت

در این مقاله قصد داریم در مورد تابلوهای ایمنی در صنعت صحبت کنیم. در دنیای پر از خطرات صنعتی، تأمین ایمنی کارکنان و تجهیزات یک اولویت برجسته است. تجهیزات و تابلوهای ایمنی نقش مهمی در ارتقاء سطح ایمنی در محیط‌های کاری ایفا می‌کنند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با یکدیگر، به بررسی انواع تابلوهای ایمنی در صنعت و اهمیت استفاده از آن‌ها بپردازیم.

تابلوهای ایمنی چیست؟

تابلوهای ایمنی، نمادها، تصاویر یا نوشته‌هایی هستند که به کارکنان و بازدیدکنندگان، اطلاعات مرتبط با خطرات محیط کار را منتقل می‌کنند. این تابلوها به کمک هشدارها و دستورالعمل‌های لازم، به افراد کمک می‌کنند تا در مواجهه با موقعیت‌های خطرناک، سلسله کارهای ایمن‌تری را انجام دهند. تابلوهای ایمنی یک جزء اساسی از استراتژی‌های بهبود ایمنی در محیط‌های کاری و صنعتی هستند و نقش مهمی در جلوگیری از بروز حوادث ناگوار دارند.

رنگ‌ها و اشکال در علائم ایمنی محیط کار

در انواع تابلوهای ایمنی در صنعت مانند تابلوهای ایمنی کارگاه، از قدرت رنگ‌ها و مفهوم اشکال مختلف، برای انتقال هرچه صریح‌تر و سریع‌تر پیام‌ها استفاده می‌شود. هر رنگ و هر شکلی حاوی یک پیام آشکار هشداردهنده، ایمنی، بازدارنده، الزام‌آور و غیره است.

  • یک پیام ایمنی همواره با علائمی در پس‌زمینه سبز همراه است.
  • یک دستورالعمل همواره با علائمی در پس‌زمینه آبی مطرح می‌شود.
  • نمادهای ممنوعیت همواره با علائمی در پس‌زمینه‌های قرمزرنگ همراه با یک خط اوریب ظاهر می‌شوند.
  • رنگ قرمز با مربع یا مستطیل، برای تجهیزات آتش‌نشانی به‌کار گرفته می‌شود.

انواع تابلوهای ایمنی در صنعت و علائم ایمنی محیط کار

انواع تابلوهای ایمنی در صنعت

انواع تابلوهای ایمنی در صنعت و علائم ایمنی محیط کار به شرح زیر هستند:

علائم ایمنی ممنوعیت

علائم ایمنی ممنوعیت، نشانگر اقداماتی که ممنوع و غیرمجاز تشخیص داده شده‌اند. این علائم با نمادهای بازدارنده نیز همراه هستند. این نمادها به‌طور استاندارد به صورت دایره‌ای قرمز با یک خط اریب از گوشه سمت چپ بالا به سمت راست پایین طراحی شده‌اند. پس‌زمینه این علائم سفید است و در برخی موارد، از جنس شبرنگ برای بهتر دیده شدن در تاریکی استفاده می‌شود.

رنگ نماد داخل تابلو که موضوع ممنوعیت را نشان می‌دهد، به رنگ مشکی نمایش داده می‌شود. این علائم به افراد یادآوری کرده و هشدار می‌دهند که در صورت عدم رعایت، حوادث جبران‌ناپذیری می‌تواند رخ دهد. با دیدن دایره قرمز با خط اریب بالا-پایین، از انجام آن عمل خودداری کنید.

علائم ایمنی هشداردهنده

این نوع علائم به خطرات و حوادث سازنده یا عوامل بیماری‌زا در محیط اطراف اشاره می‌کنند. افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند، باید از نمادها و علائم هشداردهنده خبر داشته و از خطرات اطراف خود آگاه شوند. به‌عبارت دیگر، این علائم شما را از وجود خطراتی مطلع کرده و از شما می‌خواهند اقدامات ناامن را انجام ندهید.

به‌عنوان مثال، تابلوی هشدارِ خطر مواد قابل اشتعال را در نظر بگیرید. با دیدن این نماد، شما باید از اشتعال مواد یا آتش‌افروزی‌ها خودداری کنید. شکل این نمادها به صورت مثلث متساوی‌الاضلاع با پس‌زمینه زرد و حاشیه مشکی است. این ترکیب رنگی به‌منظور جلب توجه و انتقال هشدار و احتیاط طراحی شده است.

علائم ایمنی الزام‌آور یا اجباری

این نمادها به قوانین و سلسله‌مراتبی که اجباری است و برای جلوگیری از خطرات باید رعایت شود، اشاره دارند. به‌عبارت ساده، این نمادها خطری را که باید توسط افراد رعایت شود، مشخص می‌کنند. به‌عنوان مثال، تابلوی الزام به استفاده از کمربند ایمنی را در نظر بگیرید. شکل این نمادها به صورت دایره آبی با پیام‌های سفید رنگ است.

علائم وضعیت ایمن در محل

این دسته از علائم به محل‌ها و وسایل ایمن اشاره دارند و افراد را با امنیت محیط اطراف آشنا می‌کنند. شکل این علائم به صورت مربعی با پس‌زمینه سبز و پیام‌های سفیدرنگ است. این نمادها به افراد اطمینان می‌دهند که در محیطی ایمن قرار دارند.

اهمیت تابلوهای ایمنی در محیط‌های صنعتی

اهمیت تابلوهای ایمنی در صنعت

اهمیت علائم ایمنی محیط کار در محیط‌های صنعتی به صورت زیر بیان می‌شود:

  • حفظ جان کارکنان: تابلوهای ایمنی در صنعت با نمایش هشدارها و دستورالعمل‌های لازم به کارکنان، می‌توانند جلوی وقوع حوادث و جراحات جدی را بگیرند و در نتیجه جان کارکنان را حفظ کنند.
  • پیشگیری از حوادث: این تابلوها با ارائه اطلاعات در مورد خطرات موجود، به کارکنان و بازدیدکنندگان یادآوری می‌کنند که اقدامات لازم جهت پیشگیری از تصادفات و حوادث را انجام دهند.
  • افزایش آگاهی: تابلوهای ایمنی در صنعت مانند تابلوهای ایمنی کارگاه با نمایش نمادها و تصاویر مرتبط با خطرات، به کارکنان و بازدیدکنندگان آگاهی لازم را در مورد موقعیت‌های خطرناک ارائه می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله علایم ایمنی محیط کار را بشناسیم و آن‌ها را جدی بگیریم را مطالعه کنید.
  • تسهیل آموزش: استفاده از تابلوهای تصویری و نمادها، آموزش‌های ایمنی را ساده‌تر و مؤثرتر می‌کند و به کارکنان کمک می‌کند تا به سرعت به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.
  • راهنمایی در مواقع اضطراری: تابلوهای ایمنی در صنعت معمولاً دستورالعمل‌ها و مسیرهای فرار را نمایش می‌دهند که در صورت بروز حوادث اضطراری به کارکنان کمک می‌کنند به سرعت و به‌طور ایمن محل خطر را ترک کنند.

به‌طور کلی، تابلوهای ایمنی در محیط‌های صنعتی نقش مهمی در بهبود ایمنی کارکنان و جلوگیری از وقوع تصادفات و حوادث ایفا می‌کنند و باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرند.

نکات مهم انتخاب و نصب تابلوهای ایمنی در صنعت

در انتخاب علائم ایمنی محیط کار و تابلوهای ایمنی در صنعت، باید به موارد زیر توجه کنیم:

  • سن و سواد افراد
  • جنس و ماندگاری؛ جنس تابلوها و ماندگاری شبرنگ‌ها باید با توجه به مدت زمان پروژه و شرایط محیطی تعیین شود. شرکت ایمن گنجینه تصویر برای محیط‌های مختلف، از جنس‌های متفاوتی برای تولید تابلوهای ایمنی استفاده می‌کند.
  • در نظر گرفتن فعالیت‌های شبانه و استفاده از تابلوهای شبرنگ و شب‌نما
  • نگهداری و نظافت
  • ارتفاع نصب
  • زوایای تابلوها
  • مفهوم رنگ‌ها

سخن پایانی

تابلوهای ایمنی در صنعت، مانند تابلوهای ایمنی کارگاه، اهمیت بسیاری داشته و نقش بسزایی در حفظ ایمنی کارکنان و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار دارند. این تابلوها با ارائه هشدارها، دستورالعمل‌ها و اطلاعات مرتبط با خطرات موجود در محیط کار، نقش مهمی در ایجاد ایمنی و کاهش حوادث ایفا می‌کنند.