دسته‌بندی نشده

اهمیت تابلو ایمنی و انواع آن

تابلو ایمنی

یک اصل ضروری در محیط کاری علائم و نکات ایمنی می باشد که مفهوم از اهمیت تابلو ایمنی در محیط کاری را به شخص می رساند و بسیار نقش مهمی در پیشگیری حوادث ناگهانی و صدمات ایفا می کند. در واقع این علائم تضمین مطلع بودن کارکنان یک واحد کاری را نسبت به کارشان میدهد. کارفرمایان با نصب کردن تابلو های ایمنی در محیط کار میتوانند محیط امنی را برای کارکنان خود ایجاد نمایند. ترویج فرهنگ ایمنی بر عهده کارفرمایان بوده زیرا که علائم ایمنی راه برقرار ارتباط و انتقال مفهوم حوادث برای کارمندان می باشد. ما سعی می کنیم در این مقاله در رابطه با اهمیت نصب تابلو های ایمنی و انواع آن می پردازیم.

تابلو ایمنی چیست؟

هر تابلو شامل شکل و نماد گرافیکی با رنگ های استاندار خاص که در رابطه با استاندارد های تابلو قبلا صحبت کرده ایم می باشد که باید مفهوم ویژه ای را برای پیشگیری از حوادث و بروز هرگونه اتفاق ناگهانی برای  افراد داشته باشد و پیام خود را منتقل نماید.

تابلو ایمنی گنجینه تصویر

مزایای تابلو های ایمنی در چیست؟

  • بسیار سریع، فوری و دقیق پیام را به شخص منتقل می کند.
  • خطرات حاصل و روش صحیح کار را برجسته می نماید.
  • الزامات کار را به خوبی به افراد معرفی می کند.
  • از کارکنان و عموم به خوبی محافظ می کند.

علائم الزامی در محیط کار

یک وکتور سفید که با بکگراند آبی اطراف آن احاطه شده است و علت آن قابل شناسایی بودن مفهوم می باشد به شکل های متفاوت اما اصولا دایره شکل در یک محل یا منطقه قابل دسترس برای کارکنان یا عموم است که بایستی برای ایمن ماندن رعایت نمایند(البته این گزینه میتواند شامل نیاز افراد به استفاده از ابزار و یا تجهیزات خاصی باشد). به طور مثال اگر که دستگاه صنعتی صدای بسیار زیادی تولید می کند و اگر از لحاظ بررسی های صورت گرفته باعث آسیب گوش ها می شود باید یک نماد آبی رنگ به معنای “از گوشی ایمنی استفاده نمایید” در آن محیط نصب شود که از ضرورات می باشد.

علائم ممنوعیت ایمنی
یک وکتور سیاه رنگ که با یک بکگران و یک خط مورب بر روی وکتور به رنگ قرمز احاطه شده است شناخته می شود. در واقع رفتار یا فعالیتی را ممنوع میکند که باعث ایجاد خطر برایتان می شود در نتیجه از این تابلوها برای زمانی استفادی می شود که اعمالی ممنوع باشد یا مجاز نباشد ویا قوانین یک منطقه را بهم بریزد همانند (از داربست ناقص استفاده نگردد / سیگار کشیدن ممنوع). جهت حفط امنیت و ایمنی خود لطفا به تابلوهای ایمنی قبل از هر کاری توجه فرمایید.

هشدار های ایمنی

همانند دیگر تابلو ها از یک وکتور در یک بکگراند زرد که حاشیه مشکی دارد طراحی شده است. از این نوع تابلو ها برای هشدارها استفاده میگردد. معمولا به خطر خاصی اشاره می کنند و در یک منطقه و محیط خاص از آن استفاده می کنند. البته که از رنگ زرد برای برجسته کردن علائم یا دستورالعمل های ایمنی به منظور احتیاط استفداه می گردد. علم روانشانسی رنگ زرد را به چشم انسان بررسی کرده و در نتیجه باعث جلب توجه به طور فوری می گردد. به طور مثال می توان به هشدار! مسیر عبور لیفتراک یا خطر مواد رادیو اکتیو اشاره نمود.

اهمیت تابلو ایمنی

1. پیشگیری از حوادث:

تابلوهای ایمنی با هشدار به افراد در مورد خطرات احتمالی، مانند خطوط برق، مواد شیمیایی خطرناک، یا سطوح لغزنده، به آنها کمک می‌کنند تا از بروز حوادث جلوگیری کنند.

2. افزایش آگاهی:

تابلوهای ایمنی می‌توانند به افزایش آگاهی افراد در مورد خطرات موجود در محیط و همچنین اقدامات ایمنی لازم برای مقابله با آنها کمک کنند.

3. کاهش هزینه‌ها:

جلوگیری از حوادث می‌تواند به طور قابل توجهی هزینه‌های مرتبط با درمان، غرامت، و تعمیرات را کاهش دهد.

4. افزایش بهره‌وری:

محیط کاری ایمن‌تر می‌تواند به افزایش روحیه و انگیزه کارکنان و در نتیجه افزایش بهره‌وری منجر شود.

5. ایجاد نظم و انضباط:

تابلوهای ایمنی می‌توانند به ایجاد نظم و انضباط در محیط کار و تردد افراد در مسیرهای مشخص کمک کنند.

انواع تابلوهای ایمنی:

تابلوهای ایمنی در انواع مختلفی با طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون تولید می‌شوند. هر نوع از این تابلوها برای هشدار در مورد یک نوع خطر خاص طراحی شده است.

تابلو ایمنی گنجینه

وضعیت ایمن در علائم ایمنی

یک وکتور در کادری سبز رنگ می باشد تا مسیر یا اقدام مورد تایید را به ما نشان دهد. از یک الگو یا یک نوشته در مرکز یک بکگراند به رنگ سبز استفاده می کنند که مسیر ایمن، تجهیزا ایمنی و کمک های اولیه را به ما نشان میدهد.

همانطور که در مقالات پیشین اشاره به قید کلمات و رنگ بندی ها در تابلو های ایمنی همانند “خطر” “هشدار” “احتیاط” و… شد باید گفت از مهم ترین آئین نامه های دستور می باشد که به منظور حفظ امنیت جانی و خطرات رو د رو بایستی از آن ها پیروی نماییم. یک تابلو ایمنی بایستی گوشه ای گرد و ضخیمی داشته باشد و فاقد از هرگونه تیزی، تراشه و یا سایر برآمدگی ها باشد.

 در نصب این تابلو ها بایستی به منظور اتصال به پایه از بست های مخصوصی همرا با پیچ و مهره های از جنس گالوانیزه استفاده گردد.به این نکته باید توجه داشته که نصب بیش از یک تابلو در یک محل ممنوع است. تمامی تابلوهای ایمنی باید به گونه ایی باشند که در هر زمان از شبانه روز قابل دید و رویت افراد باشد.

ایمن گنجینه تصویر با حفظ آئین نامه ها و نکات ایمنی و تجربه خود در کنار شما قرار دارد. جهت اطلاع از خدمات ما و کسب اطلاعات بیشتر کاتالوگ دیجیتال مار را دانلود نموده و در صورت هرگونه سوال و یا مشاوره با متخصصان ما در تماس باشید.