آموزش علائم ایمنی

مفهوم علائم ایمنی (6 دسته اصلی)

مفهوم علائم ایمنی

آیا با مفهوم علائم ایمنی آشنا هستید؟ می‌دانید از هر یک از علائم ایمنی در چه مکانی باید استفاده کرد و کاربرد هر کدام چیست؟اصولا از علائم ایمنی برای هشدار و بازدارنگی یا برای اعلام خطر استفاده می‌شود. اما آنچه که مهم است کاربردی بودن این علائم است به نحوی که افراد با مشاهده آن خیلی سریع متوجه مفهوم آن شوند. برای انتقال مفاهیم، علاوه بر تصاویر از رنگها نیز کمک گرفته می‌شود و مهم‌تر آنکه حتی شکل هندسی تابلو نیز بیانگر مفهوم آن نیز خواهد بود. در این مقاله قصد داریم اصول و مفاهیم هر یک از علائم را بررسی نماییم با ما همراه باشید.

مفهوم علائم ایمنی

مفهوم علائم ایمنی  مربوط به ممنوعیت

مفهوم تابلو: متوقف نمایید، انجام ندهید، ممنوعیت یک اقدام

نماد: این تابلوها جزو علائم ایمنی است که اغلب با رنگ زمینه سفید و به شکل دایره مشخص می‌شوند که یک خط مورب قرمز بر روی تصویری مشکی کشیده شده است. تصویر مشکی نشان‌دهنده اقدام مورد نظر است و در وسط تابلو کشیده می‌شود و خط مورب قرمز نشان دهنده ممنوعیت آن اقدام خواهد بود. نکته قابل توجه این است که رنگ قرمز 35 درصد تابلو را به خود اختصاص داده است.

رنگ مکمل: رنگ زمینه قرمز، متن سفید

لطفاً مقابل پل پارک نفرمایید

مفهوم علائم ایمنی در خصوص اعلام خطر

مفهوم تابلو: اعلام احتمال وجود خطر، احتیاط، اخطار

نماد: این تابلوها جزو آن دسته از علائم ایمنی است که اغلب با رنگ زمینه زرد و نوار مثلثی شکل مشکی مشخص می‌شود. مفهومی که قصد نمایش آن را دارید به رنگ مشکی و دقیقا در وسط تابلو کشیده می‌شود. دقت داشته باشید رنگ زرد باید 50 درصد از فضای علائم ایمنی را شامل شود. رنگ حاشیه تابلو سفید درنظر گرفته می شود.

مفهوم علائم ایمنی برای نمایش الزام

مفهوم نماد: از این تابلو برای نشان دادن الزام اجرا یک اقدام استفاده می شود.

نماد: برای نمایش این تابلو، از رنگ آبی برای زمینه و رنگ سفید برای نشان دادن نماد استفاده می‌شود و نکته مهم در این نوع علائم اینست که رنگ آبی 50 درصد صفحه نمایش را دربرمی‌گیرد. در این تابلوها از رنگ سفید برای حاشیه استفاده می‌شود

رنگ مکمل: رنگ زمینه آبی، متن سفید، شکل و رنگ نماد

رعایت نکات ایمنی الزامی است
مطالعه دستورالعمل الزامی است
کمربند ایمنی خود را ببندید 2

مفهوم علائم ایمنی برای نمایش وضعیت ایمن

مفهوم نماد: مسیر امن است، نمایش مسیر خروج در مواقع اضطراری، نمایش علائم کمک‌های اولیه، نمایش مکان‌های امن در مواقع خطر

نماد:در این تابلوها از رنگ سبز برای زمینه استفاده می‌شود و نماد مورد نظر به رنگ سفید و دقیقا در مرکز تابلو قرار می‌گیرد. در این تابلو نیز رنگ سبز 50 درصد تابلو را تشکیل می‌دهد. حاشیه اغلب سفید خواهد بود.

رنگ مکمل: زمینه به رنگ سبز، متن سفید، شکل و رنگ نماد

خروج اضطراری ویژه معلولین
جعبه کمک های اولیه
محل تجمع ایمن

علائم ایمنی با مفهوم تجهیزات مقابله با آتش

مفهوم نماد: از این تابلو برای موقعیت‌یابی و شناسایی تجهیزات اطفاء حریق استفاده می‌شود

نماد: در این نوع از تابلوها، زمینه به رنگ قرمز است و متن یا نماد مورد نظر درست در مرکز یک کادر مربع یا مستطیل شکل قرار گرفته است. مانند سایر تابلوها رنگ قرمز 50 درصد از کل تابلو را شامل می‌شود.

رنگ مکمل: زمینه به رنگ سبز، متن به رنگ سفید، شکل و رنگ نماد

علائم ایمنی ترکیبی:

از این علائم زمانی استفاده می‌شود که قصد داریم دو یا چند علامت ایمنی و متن مکمل را در کنار هم استفاده نماییم.

اصل 1: هر متن یا علامت مکملی که بخشی از علامت ایمنی یا مرتبط با علائم ایمنی است باید محدود به همان گروه علائم باشد یعنی ممنوعیت، خطر، الزام، وضعیت ایمن و تجهیزات مقابله با آتش نباید حاوی متنی مرتبط با گروه دیگر باشد.

اصل 2: از علائم مرکب نباید استفاده نمود

اصل 3: گروه های مختلف علائم ایمنی می توانند به صورت عمودی یا افقی در یک تابلوی ایمنی گنجانده شوند.

چند منظوره ترکیبی3
چند منظوره ترکیبی 2
چند منظوره ترکیبی

سخن پایانی

دقت به علائم ایمنی نصب شده در هر محیط و رعایت آن، علاوه بر اینکه از حوادث مالی و جانی جلوگیری می‌نماید موجب قانونمندی افراد نیز خواهد شد. بنابراین برای ایجاد یک محیط امن به دور از خطرات نصب تابلوهای علائم ایمنی یکی از اصول مهم محسوب می‌شود که هر کارفرمایی باید آنها را در نظر داشته باشد. شما می‌توانید برای خرید و کسب اطلاعات در خصوص هر یک از علائم ایمنی به بخش دریافت پک نمونه محصولات مراجعه نمایید.