آموزش علائم ایمنی

بررسی تاثیر تابلوهای ترافیکی در کاهش حوادث رانندگی

شاید بتوان گفت در بین تجهیزات مربوط به کنترل ترافیک و حوادث جاده‌ای، نصب تابلوهای ترافیکی که شامل تابلوهای هشدار و بازدارنده می‌شوند، بیشترین تاثیر را در کاهش حوادث جاده‌ای داشته‌اند. علائم ترافیکی یکی از پرکاربردترین تابلوها در صنعت ساخت تابلو است که در این مقاله به اهمیت و لزوم استفاده ازآن‌ها در سطح شهر و جاده‌ها خواهیم پرداخت.

علائم ترافیکی چیست

با افزایش تعداد خودرو و گسترش مسیرهای شهری و بین شهری، لزوم استفاده از علائمی که رانندگان را از قوانین، خطرات و هشدارهای موجود در محیط آگاه کند بیش از پیش احساس شد. بنابراین علائم ترافیکی طراحی و ساخته شدند. اما این تابلوها با اهداف مختلف طراحی و تولید می‌شوند و هر یک متناسب با شرایط و محیط، مورد استفاده قرار گرفته و برای رانندگان حامل پیام‌های مختلفی هستند.

انواع علائم ترافیکی

علائم ترافیکی بسته به نوع پیامی که منتقل می‌کنند، در رنگ و اندازه و طرح‌های مختلف طراحی می‌شوند. اما بطور کلی این تابلوها در سه دسته اصلی طبقه‌بندی خواهند شد:

تابلوهای بازدارنده: تابلوهای بازدارنده نقش حکم کردن و فرمان دادن دارند که اگر رانندگان خلاف آن عمل کنند، جریمه خواهند شد. این تابلوها بصورت دایره‌ای با حاشیه قرمز طراحی می‌شوند که همین نوع طراحی موجب جلب توجه بیشتر رانندگان خواهد شد. مانند تابلو بوق زدن ممنوع، دور زدن ممنوع، سبقت ممنوع و امثال آن

تابلوهای ترافیکی

تابلوهای هشدار دهنده: تابلوهای ترافیکی هشداردهنده به تابلوهایی گفته می‌شود که برای اطلاع‌رسانی و هشدار به رانندگان در مورد شرایط جاده یا احتمال وجود خطر نصب می‌شوند. این علائم به شکل مثلث با حاشیه قرمز می‌باشد و حامل پیام‌هایی شبیه احتمال ریزش سنگ، جهت وزش باد، باریک شدن جاده و امثال آن خواهد بود. به کار گرفتن این تابلوها به رانندگان اجازه می‌دهد تا زودتر به شرایط جاده عکس‌العمل نشان دهند و خطرات و حوادث را کاهش دهند.

    تابلو های آگاهی دهنده: از این تابلوها برای آگاهی دادن به راننده استفاده می‌شود. تابلوهای آگاهی دهنده اغلب به شکل دایره، مستطیل، مربع، 5 ضلعی و به رنگ زرد، سفید، سبز، قهوه‌ای و آبی طراحی و ساخته می‌شوند. این تابلوها اغلب در نزدیکی بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها، هتل‌ها، تفرجگاه‌ها و بطور کلی اماکن عمومی نصب می‌شوند و رانندگان را از وجود چنین اماکنی مطلع می‌سازند.

    ویژگی‌های تابلوهای ترافیکی

    به دلیل قرارگیری تابلوهای ترافیکی در فضای بیرون و به دلیل شرایط جوی متفاوت، این تابلوها باید از موادی ساخته شوند که در برابر بارش برف و باران و همچنین تابش نور خورشید مقاوم باشند و دچار خرابی یا فرسودگی در مدت زمان کوتاه نشوند.

    • رنگ استفاده شده در این تابلوها باید گونه‌ای باشد که در اثر تابش نور آفتاب یا بر اثر رطوبت، دچار تغییر رنگ یا پوسیدگی و زنگ زدگی شوند.
    • ابعاد آن باید به نحوی باشد که با توجه که مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، دید کافی داشته باشد و براساس ابعاد و اندازه‌های استاندارد ساخته شده باشد.
    • دقت داشته باشید که نوشته‌ها و تصاویر روی تابلوها همگی خوانا و قابل فهم باشند.
    • در ساخت این تابلوها از مواد سازگار با محیط زیست استفاده می‌شود.
    • از زبان‌های بین المللی برای رساندن پیام‌های متنی استفاده می‌شود.
    • اغلب در ساخت این تابلوها از موادی استفاده می‌شود که آلودگی‌ها و غبار موجود در محیط را جذب نخواهند کرد.
    • معمولا برای این تابلوها هزینه نگهداری درنظر گرفته نمی‌شود و در صورت خرابی یا فرسودگی، تعویض آن‌ها مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.

    و اما مهم‌ترین نکته در خصوص این تابلوها، امکان دید در شب است که برای حل این مشکل از شبرنگ در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. این قابلیت علاوه بر امکان دید در شب، امکان دیده شدن تابلو از مسافت‌های دورتر را نیز فراهم می‌آورد. به این نوع از تابلوها، تابلوهای شب تاب گفته می‌شود.

    اجزا و نحوه ساخت تابلوهای ترافیکی

    همانطور که گفته شد به دلیل قرارگیری تابلوهای ترافیکی در فضای باز، جنس تابلو باید از مواد مقاوم در برابر نور آفتاب، باد و باران باشد. یک تابلو ترافیکی از چهار جز اصلی تشکیل شده است که شامل پایه، صفحه خالی، پس زمینه و طرحی است که روی آن چسبانده می‌شود.برای ساخت اجزای تابلوهای ترافیکی اغلب از فلزات زیر استفاده‌ می‌شود:

    • آلومینیوم: این فلز درکنار سبک بودن بسیار مقاوم بوده و علاوه بر ضدزنگ بودن مقرون به‌صرفه نیز است.
    • فولاد: در مقایسه با آلومینیوم بسیار مقاوم‌تر و بادوام‌تر است. اما به همان نسب سنگین‌تر و گران‌تر نیز خواهد بود. دقت داشته باشید خاصیت زنگ زدگی از ویژگی‌های منفی فولاد محسوب می‌شود که معمولا برای حل این مشکل سطح تابلو را گالوانیزه می‌کنند که همین مورد نیز یکی از دلایل افزایش قیمت تابلوهای ساخته شده از فولاد در مقایسه با آلومینیوم می‌باشد.

    گنجینه تصویر با توجه به نیاز شما و براساس تجربه و مهارت چندین ساله خود، انواع تابلوهای ترافیکی را بهترین کیفیت ارائه خواهد داد.

    5 دلیل اصلی برای نصب تابلوهای ترافیکی

    مدیریت تردد و برقراری نظم یکی از دغدغه‌های اصلی برای کاهش حوادث رانندگی و افزایش امنیت جانی سرنشینان و عابرین پیاده است. از این رو یکی از موثرترین اقدامات، نصب علائم ترافیکی و بیان قوانین موجود در آن مکان توسط این تابلوها است. این تابلوها علاوه بر مسیریابی، تاثیر بسزایی در کاهش تخلفات و درنتیجه کاهش حوادث رانندگی داشته‌اند. اما در ادامه به 5 دلیل اصلی برای نصب علائم ترافیکی اشاره خواهیم کرد:

    حفظ ایمنی رانندگان

    دقت داشته باشید تابلوهای ترافیکی در سراسر کشور با یک شکل و طرح واحد ساخته می‌شوند تا رانندگان دچار سردرگمی یا کج فهمی در خصوص مفهوم علائم نشوند. بنابراین رانندگان با دیدن علائم و تشخیص مفهوم آنها به راحتی می‌توانند رفتار صحیح را تشخیص داده و از بروز حوادث جلوگیری نمایند. به عنوان مثال با دیدن تابلو مربوط به سرعت مجاز می‌توانند سرعت خود را مدیریت کنند و امثال این موارد.

    کمک به رانندگان برای مسیریابی و رسیدن به مقصد

    اهمیت وجود تابلوهای ترافیکی زمانی بیشتر مشخص می‌شوند که وارد محدوده ناآشنایی شده‌اید و مسیر رسیدن به مقصد را بدرستی نمی‌شناسید. بنابراین وجود چنین تابلوهایی علاوه بر بیان قوانین حاکم در آن محل، مسیر صحیح را نیز مشخص خواهند کرد.

    کمک به کاهش ترافیک

    شاید بتوان گفت یکی از کاربردهای تابلوهای ترافیکی، جلوگیری از رفتارهای غیرمجاز مانند پیچیدن‌های غیرمجاز، تغییر مسیر غیرمجاز، توقف بی‌جا و امثال آن باشد که تاثیر چشم‌گیری در کاهش ترافیک و جلوگیری از هرج‌ و مرج و آشفتگی در معابر خواهد داشت.

    حفظ ایمنی عابرین پیاده

    در کنار رانندگان وسایل نقلیه، بخش عمده‌ای از ترددها در سطح خیابان‌ها و معابر مربوط به عابرین پیاده یا دوچرخه‌سواران است که باید هر دو طرف از تردد دیگری مطلع باشند. بنابراین تابلوهایی طراحی و نصب شده‌اند که هر دو طرف را نسب به تردد دیگری مطلع کرده و با وضع قوانین عبور و مرور مربوط به هر یک، موجب کاهش حوادث و خطرات جانی برای هر دو طرف می‌شود.

    هشدار برای مکان‌های پرخطر

    تابلوهای ترافیکی تنها برای وضع قوانین یا اعلام ممنوعیت‌ها نیست بلکه برخی مواقع برای اعلام وجود خطر در یک مکان استفاده می‌شود، که کمک می‌کند رانندگان با احتیاط و دقت بیشتری نسبت به وجود آن خطر در محدوده مشخص شده رانندگی کنند. مانند تابلو هشدار عبور حیوانات اهلی و …

    مکان مناسب برای تابلوهای ترافیکی

    همانطور که گفته شد تابلوهای ترافیکی برای اعلام خطر، هشدار و ممنوعیت نسبت به یک سری از اقدامات پرخطر نصب می‌شوند بنابراین باید:

    • در جایی نصب شوند که دید کافی و مناسب داشته باشند.
    • فاصله کافی تا محدوده خطر درنظر گرفته شود تا فرصت کافی برای عکس‌العمل مناسب توسط رانندگان وجود داشته باشد.
    • اطراف مکان‌های عمومی که اغلب پرتردد هستن و احتمال وجود خطر بیشتر است حتما نصب شوند.
    • دقت داده باشید تابلو جایی نصب شود که توسط شاخه و برگ درختان و عوامل محیطی پوشانده نشود.

      جمع بندی

      در این مقاله تابلوهای ترافیکی را معرفی کرده و در مورد کاربرد، انواع، جنس و اهمیت استفاده ازآن‌ها بحث کردیم. همانطور که گفته شد این تابلوها تاثیر چشمگیری در کاهش ترافیک و حوادث رانندگی خواهند داشت. اما زمانی بیشترین کارایی را دارند که درست و اصولی ساخته شده و در مکان مناسبی نصب شوند. و نکته بسیار مهم در کنار موارد مطرح شده فرهنگ سازی مناسب جهت رعایت مفاهیم این علائم است. برای سفارش انواع تابلو ایمنی و ترافیکی با کارشناسان گنجینه تصویر در تماس باشید. با آرزوی روز بدون حوادث رانندگی در سطح جاده‌های شهری و بین شهری.