آموزش علائم ایمنی

تاریخچه تابلوهای ترافیکی در ایران و جهان

تاریخچه تابلوهای ترافیکی، گنجینه تصویر، تاریخچه تابلوهای ترافیکی در ایران و جهان

انواع تابلوهای ایمنی و ترافیکی به منظور انتقال پیام به افراد استفاده می‌شوند. این پیام‌ها شامل پیام‌های هشدار دهنده، آگهی دهنده یا پیام‌های منع کننده می‌شود که هر یک متناسب با موقعیت و نوع پیامی که حامل آن هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مورد انواع تابلو، اهمیت استفاده از آنها صحبت کرده‌ایم و در این مقاله در مورد تاریخچه تابلوهای ترافیکی و نحوه ساخت آن‌ها بحث خواهیم کرد.

اولین تابلو ترافیکی ساخته شده در جهان

هر وسیله‌ و ابزاری روزی برای بهبود زندگی بشریت کشف شدند و به مرور زمان پیشرفت کرده و به شکل امروزی تبدیل شده‌اند و در آینده نیز قطعا تغییراتی خواهند داشت. تابلوهای ترافیکی نیز از این قانون مستثنی نیستند. براساس کتب باستانی و اطلاعات موجود، می‌توان اولین تابلوهایی که برای هشدار و آگاهی استفاده شده‌اند را به روم باستان نسبت داد. این تابلوها به‌صورت ستون‌های سنگی در تقاطع جاده‌ها به منظور نشان دادن مسیرهای منتهی به شهرهای کوچک روم باستان نصب می‌شدند. روم باستان اولین تمدنی بود که سیستم جاده‌ای قوی را مورد استفاده قرار داد. درواقع رومی‌ها با ساختن سیستم جاده‌ای توانستند از طریق تونل‌ها و پل‌ها و جاده‌های بسیار طولانی از پرتغال به قسطنطنیه ارتش خود را روانه کنند و افراد و کالاهای بیشتری را مبادله نمایند. در حقیقت استفاده از تابلوها را شروعی برای زندگی شهری مدرن می‌توان دانست. پس از روم باستان که از تابلوهایی با جنس سنگ و چوب استفاده میکردند اولین تابلوهای ایمنی را می‌توان به اوایل قرن ۱۹ میلادی نسبت داد. این تابلوها بیشتر برای هشدار دادن در مورد خطراتی مانند آتش‌سوزی استفاده می شدند. در اواسط قرن ۱۹ میلادی، استانداردهای اولیه برای طراحی و نصب تابلوهای ایمنی تدوین شد. این استانداردها شامل اندازه، رنگ و نوع نوشته بود. در اواخر قرن ۱۹ میلادی، با صنعتی شدن جوامع و افزایش حوادث صنعتی، نیاز به تابلوهای ایمنی و ترافیکی بیشتر محسوس شد. در اوایل قرن ۲۰ میلادی، استانداردهای بین‌المللی برای تابلوهای ترافیکی و ایمنی تدوین شد تا در سراسر جهان قابل استفاده باشند. امروزه با توسعه فناوری، استانداردها به‌طور مرتب بروزرسانی می‌شوند تا با شرایط جدید مطابقت داشته باشند. همچنین از فناوری‌های نوین برای طراحی و نصب تابلوها استفاده می‌شود. بنابراین تاریخچه تولید تابلوهای ایمنی و ترافیکی به طور کلی همراه با صنعتی شدن جوامع و افزایش تعداد حوادث صنعتی و حوادث جاده‌ای شکل گرفته است. در سالهای اولیه اختراع تابلوهای ترافیکی، برای ساخت تابلوها از حکاکی روی سنگ استفاده می‌شد یا تابلوها را از چوب می‌ساختند به مرور زمان از حکاکی روی فلز برای ساخت تابلو استفاده شد که بسیار زمان بر بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی با صرف زمان کمتر، تابلوهایی با طول عمر بیشتر و دقت و کیفیت بالاتر ساخته می‌شوند.

اولین تابلوی نصب شده در لیسبون پرتغال

اولین کشوری که از تابلوهای ترافیکی را به شکل امروزی استفاده کرد

اولین کشوری که از تابلوهای ایمنی به طور رسمی و سیستماتیک استفاده کرد، بریتانیا بود. تاریخچه استفاده از تابلوهای ایمنی در بریتانیا به قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان بود که بریتانیا از تابلوهای هشدار دهنده‌ای برای مشخص کردن محدوده‌های سرعت محدود و نقاط خطرناک استفاده می‌کرد. در سال ۱۸۶۱ میلادی، قانون جاده‌های بریتانیا تصویب شد که برای اولین بار استفاده از علائم رسمی راهنمایی و رانندگی را الزامی کرد. بر اساس این قانون، علائم مختلفی مانند «توقف»، «انحراف» و «سرعت محدود» معرفی شدند. بنابراین بریتانیا اولین کشوری بود که از تابلوهای ایمنی به صورت رسمی و سازمان یافته استفاده کرد.

اولین شرکت تجاری تولید کننده تابلوهای ایمنی و ترافیکی در جهان

بر اساس تحقیقات انجام شده، اولین شرکت تجاری تولید کننده تابلوهای ایمنی ، شرکت انگلیسی “ای.سی. کاستومز” بود که در سال 1870 تاسیس شد. این شرکت اولین تابلوهای ایمنی را برای کاربرد در راه‌آهن تولید کرد. آن‌ها تابلوهایی با علائم و نشانه‌های گوناگون برای مشخص کردن مسیر قطار، سرعت مجاز و اطلاع‌رسانی در مورد خطرات تولید می‌کردند. بعدها در دهه 1870، استفاده از تابلوهای ایمنی برای کنترل ترافیک خیابانی نیز رواج پیدا کرد و شرکت ای.سی. کاستومز بازار تولید و فروش این تابلوها را در اختیار گرفت. بنابراین این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده تجاری تابلوهای ایمنی شناخته می‌شود.

استاندارد سازی تابلوهای ایمنی و ترافیکی از چه زمانی آغاز شد

استانداردسازی علائم ایمنی و ترافیکی در اوایل قرن بیستم آغاز شد. یکی از اولین کشورهایی که در این زمینه اقدام کرد انگلستان بود. در سال 1908 میلادی، انجمن ملی ترافیک بریتانیا اولین استانداردهای طراحی و رنگ‌بندی تابلوهای ترافیکی را منتشر کرد. سپس در سال 1911، انجمن ملی ترافیک آمریکا نیز استانداردهای مشابهی را برای تابلوهای ایمنی و ترافیکی در ایالات متحده آمریکا تدوین کرد. از دهه 1920 به بعد بود که استانداردسازی تابلوها در سطح بین‌المللی نیز آغاز شد. کنوانسیون وین در سال 1968 مشخصات فنی تابلوهای ترافیکی را برای استفاده در سراسر جهان تعریف کرد. بنابراین می‌توان گفت استانداردسازی تابلوهای ایمنی و ترافیکی از اوایل قرن بیستم با انتشار استانداردهای اولیه در انگلستان و آمریکا آغاز شد.

جدول زمانبندی انتشار علائم ایمنی و ترافیکی در سطح جهان و ایران

جدول زیر تقریباً زمان انتشار استانداردها و مقررات مربوط به علائم راهنمایی و رانندگی در کشورهای مختلف را نشان می‌دهد:

انگلستان: 1908 – اولین استانداردها توسط انجمن ملی ترافیک انگلستان منتشر شد

  • آمریکا: 1911 – انجمن ملی ترافیک آمریکا استانداردها را منتشر کرد
  • فرانسه: 1921 – اولین مقررات مربوط به علائم راهنمایی و رانندگی تصویب شد
  • آلمان: 1929 – قانون علائم جاده‌ای تصویب شد
  • ایتالیا: 1931 – قانون علائم راهنمایی و رانندگی تصویب شد
  • کنوانسیون وین: 1968 – استانداردهای بین‌المللی علائم ترافیکی منتشر شد
  • ایران: 1976 – اولین مقررات علائم راهنمایی و رانندگی تصویب و اجرا شد

بنابراین استانداردسازی علائم ترافیکی از اوایل قرن بیستم در کشورهای پیشرو آغاز شد.

تاریخچه استفاده از علائم ترافیکی در ایران

تاریخچه استفاده از علائم ترافیکی در ایران به این شرح است:

اولین تابلوهای ترافیکی نصب شده در ایران به زمان ورود اولین خودروها در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد.در سال 1307 کریم آقا بوذر شهردار تهران بود و بدلیل بی احتیاطی اکثر رانندگان تصادفات زیادی رخ می‌داد. به همین دلیل اولین اقدامات برای اختراع قوانین راهنمایی و رانندگی و نصب تابلوها انجام شد. شرکت قارتال با تولید تابلوهایی گالوانیزه با پوششی از رنگ الکترو استاتیک که موجب افزایش عمر تابلوها می‌شود توانست به صنعت تابلوسازی کشور کمک بزرگی کند. اما در مجموع دهه 1320 خورشیدی اولین بار بود که دولت وقت تصمیم گرفت علائم ترافیکی را در شهرها مورد استفاده قرار دهد. علائمی مانند راهنمایی برای تقاطع‌ها و نشان دادن مسیرها نصب شد. دهه 1330 خورشیدی با توسعه بیشتر خیابان‌ها و افزایش ترافیک، نیاز به تکمیل سیستم علائم احساس شد. علائم جدیدی مانند توقف، انحراف، سرعت و … مورد استفاده قرار گرفت. دهه 1350 خورشیدی نیز با تأسیس سازمان راه‌آهن و جاده‌های کشور، استانداردسازی علائم ترافیکی آغاز شد. اولین کتابچه راهنمای علائم منتشر شد. دهه 1360 خورشیدی تکمیل و به روزرسانی مداوم استانداردها و مقررات علائم ترافیکی. امروزه سازمان راهداری کشور مسئولیت تعیین استانداردها و نصب علائم را بر عهده دارد.

آینده تابلوهای ایمنی و ترافیکی

با توجه به تغییر سبک زندگی و پیشرفت تکنولوژی، تابلوهای ایمنی و ترافیکی نیز دست‌خوش تغییرات خواهند شد. همانطور که در برخی از جاده‌ها شاهد تابلوهای دیجیتال و هوشمند هستیم. قطعا تابلوهای مجهز به LED را دیده اید. این تابلوها توجه رانندگان را بیشتر جلب کرده و کارایی بیشتر خواهند داشت. این تابلوها با انرژی نور خورشید کار کرده و می‌توانند در حالتهای مختلف شروع به کار کنند مثلا وقتی که عابر پیاده یا خودرو به آن نزدیک می‌شود حتی می‌توان تنظیم کرد که به صورت ثابت باشند یا چشمک زن. به هر حال این موارد گوشه کوچکی از پیشرفت‌ها در حوزه ساخت تابلوهای ایمنی و ترافیکی است و در آینده نه چندان دور قطعا شاهد تغییرات شگرف در این صنعت خواهیم بود.

آیا شما هم به دنبال یک تولید کننده با تجربه در حوزه ساخت تابلو هستید؟

گنجینه تصویر یکی از با سابقه‌ترین شرکت‌های تجاری تولید کننده انواع تابلوهای ایمنی، ترافیکی، محیط کار و … است که انواع تابلو را تولید می‌نماید. این مجموعه با به‌کارگیری تیمی مجرب با استفاده از مواد اولیه مرغوب سالانه هزاران تابلو را در حوزه‌های متعدد طراحی و تولید نموده و شما می‌توانید با اطمینان خاطر از جهت کیفیت و قیمت و مهم‌تر از آن تعهد کاری از این مجموعه درخواست سفارش داشته باشید. با کارشناسان گنجینه تصویر در تماس باشید.